onsdag 11. januar 2012

Minne, triggere og piercing

Fikk meg et lite sjokk når jeg var innom kiwi idag! Min store barndsomkjærlighet; sjokoladen Soho, er tilbake! :O Jeg elsketelsketelsket den sjokoladen! Ble helt i hundre når jeg oppdaget det:P Samtidig ble det jo en veldig trigger...Hadde sinnsykt lyst å smake en(sånn med tanke på at det må være minst 10 år siden sist)samtidig visste jeg at det ville blitt en for stor trigger og at det mest sannsynlig ville føre til overspising; og ihvertfall oppkast. Men jeg får bare leve på minnene for now :P Moro å se den igjen var det nå uansett!

Likte du Soho?


Jeg har tatt piercing idag! Tenkt på det i evigheter, men har bare utsatt det hele tiden. Det sto mellom smiley-piercing, labret(vanlig leppe-piercing) eller industrial(stang i øret). Når jeg kom til studioet viste det seg at industrial kostet 800 kr(!), synes det var sinnsykt dyrt, så derfor var den uaktuell. Smiley'en ville hun ikke anbefale pga. tannreguleringen; så da gjensto egentlig bare ett alternativ. Har hatt i leppen før, men valgte motsatt side denne gangen(forandring fryder!)
Mener å huske jeg synes det gjorde kjempevondt sist gang, men denne gangen gikk det helt fint :) Hun som piercet meg hadde utrolig mange stilige tattoveringer, merker det kribler i fingrene etter å få en tattovering selv; må bare bestemme meg 100% for plassering og motiv først.

----

Jeg fikk melding på facebook igår av ei jeg gikk i behandling sammen med for rundt 1 år siden. Vi sendte litt meldinger frem og tilbake; om hvordan ting går og sånt...Jeg sa at jeg var veldig dårlig, og egentlig bare måtte overleve frem til Modum i august osv. Fikk en melding tilbake hvor hun blant annet skrev;
godt du får behandling for det da, selvom det er en stund til, syns nå du ser ganske bra utom dagene!
I tilegg spurte hun om det var spisingen jeg slet med(sa jo jeg skulle på spiseforstyrrelsesavdelingen, og har sagt det før også oO)
Prøver jo å ikke bry meg så mye om det, eller ta det som et kompliment. Men det er umulig å ikke bli trigget. Spesielt når man får høre sånne ting av folk som har/har hatt erfaringer med spiseforstyrrelser selv og er klar over at jeg har det. Det jeg hører er at jeg har lagt på meg, at det ser ut som jeg har det bra, at jeg fint kan gå ned mer i vekt(fordi jeg ser jo helt normalvektig ut nå?)
 Må innrømme at jeg av og til får lyst til å ta et bilde av "the ugly truth", så folk får se hvordan spiseforstyrrelsen faktisk herjer med meg. 
Det er utrolig hva sminke og klær kan skjule...
Samtidig er jeg jo litt glad for at det ikke er så åpenbart; at jeg kan skjule det når jeg ikke vil at folk skal vite.
Den velkjente ambivalensen gjør seg gjeldende igjen! Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare henne. Om jeg bare skal si takk, eller om jeg skal si det som det er; at skinnet bedrar.

Sånn ellers; jeg har begynt på ny medisin idag! Wellbutrin heter den(antidepressiva). Har prøvd uendelig med forskjellige antidepressivaer før uten særlig effekt, men denne er ganske ny på markedet og har et annet virkestoff enn de jeg har prøvd før; så har litt troen på at den skal hjelpe! Men prøver å ikke ha for store forhåpninger, vil ikke bli skuffet.

 ----

I desember ba jeg om at vi hadde et ansvarsgruppemøte(og helst litt fort!) Fikk beskjed om at det nok ikke gikk før jul, men hun skulle ordne det fortest mulig på nyåret. Hørte ingenting så sendte melding på mandag; og da fikk jeg svar om at det mest sannsynlig ble i februar! Det synes jeg virkelig er for dårlig. Det kjipeste er at om vi hadde klart å få det til før jul, så hadde jeg kanskje fått plass på Modum i februar :(
(det er null sjanse for nå)
Har ikke snakket med noen på flere måneder nå+at det er mye som må ordnes før Modum og sånt; så håper virkelig de tar seg sammen og får ordnet et møte litt før!(jeg ringte og kjeftet litt, hehe+forklarte situasjonen, så tror kanskje det ordner seg).

----

Etter endel planlegging føler jeg meg virkelig mer motivert og klar for prosjekt spyfri enn på veldig lenge! 
Igår kjøpte jeg et ukeblad(et jeg forresten aldri pleier kjøpe)og leste tilfeldigvis gjennom horoskopet mitt..Pleier aldri tro på sånne ting, men dette var så passende at det føltes omtrent som et tegn! Klippet det ut og hang det på kjøleskapet; sikkert lest gjennom det tusen ganger siden da, og blir like glad hver gang :P


Er du i en situasjon som du er grundig lei av? Tiden er inne til å sette sluttstrek for det som tapper deg for energi, forhold som hindrer deg i å vokse og utvikle deg. Det er viktig at du legger bånd på sentimentalt føleri og river deg løs, selv om det kan være vondt i starten.

<3
Noe kjempekoselig tilslutt! Jeg skal se Løvenes konge 3d på kino med nevøene mine neste uke og gleder meg som en liten unge!!!(har ikke sett den siden jeg var liten) 



5 kommentarer:

  1. Det skal dessverre veldig lite til for å bli trigget i feil retning. En sånn kommentar er meeeer enn nok. Hun skulle bare visst...

    Kjedelig at dette møtet ikke kom før da, så du kunne fått plass på Modum før. Men det er jo ikke sikkert du trenger å vente helt til august likevel da, det hender jo at folk takker nei, eller hopper av, da kan du få plass tidligere. Krysser fingrene for det :)

    Grattis med ny piercing by the way :)

    <3

    SvarSlett
  2. Kanskje du kan kjøpe Soho, og gjemme den en plass (eller kanskje aller helst få noen andre til å gjemme den for deg)? Og spar den til en dag du føler deg trygg nok til å spise den.. Om den dagen er om en måned eller et år spiller ingen rolle. Julen 2007 fikk jeg som vanlig kindersjokoladekalender hos mamma og pappa. Jeg spiste den ikke, hadde ikke spist sjokolade på lenge og gjorde det ikke på en lang stund etter det heller, men en dag (en gang i 2008) tok jeg frem kalenderen, åpnet alle lunkene og klarte både spise og nye sjokoladen (ikke alt på en gang da, selvsagt...). Det husker jeg så himla godt, det var en minneverdig dag..

    Hurra for ny piercing! Du får ta en smily når du har kvitta deg med reguleringen :D

    Skjønner triggeren i det hun jenta sa, skjønner det så godt. Det gjør så vondt og det er liksom ingenting som kan gjøre det bedre heller. Men du vet jo selv hvor sjuk du faktisk er.. Og jeg tror de fleste andre også skjønner det. Men det er alltid noen som kommer med slike kommentarer. Det var sikkert godt ment. Litt sånn som med folk som skal være hyggelig å gi hunden sin sjokolade; de gjør det jo av godt hjerte men det tar jo livet av bikkja!

    SvarSlett
  3. Takk <3

    Det starter en gruppe i februar, også starter ikke neste før i august, så det blir nok ikke muligheter før det nei... :(

    Det var en god ide Pantora!

    Hadde faktisk tenkt å ta en smiley for å feire når jeg får av reguleringen ja ;) :D

    Jepp..jeg vet jo det innerst inne; jeg kjenner jo det på kroppen at jeg er langt fra frisk. Menmen, vanskelig å la være å tenke at jeg ikke er SÅ syk og at jeg fint kan presse kroppen litt til(!)

    SvarSlett
  4. Jeg leste om at den sjokoladen skulle komme tilbake, og jeg syns den ser og høres god ut. Har aldri smakt det før, og tror ikke jeg klarer det nå heller.

    En dag skal vi alle klare å spise sjokolade, med god samvittighet !

    SvarSlett