torsdag 19. juli 2012

På ferie

Føles som vi har vært her en evighet allerede, selv om dette bare er andre dagen. Det har gått ganske greit så langt. Med tanke på hvor dårlig det egentlig har gått i det siste, så er jeg utrolig glad for at jeg har klart å komme inn på rett spor igjen. Var usikker på om jeg skulle reise helt frem til reisedagen faktisk. Det har vært ganske kaotisk med maten. Jeg har prøvd mitt beste, det har jeg virkelig. Men det har liksom ikke gått sånn kjempebra. Når jeg først kommer utav rytmen, så blir det så ekstremt også. Fra noenlunde kontroll og jevnlige måltider til ekstrem-bulimi på kort tid.

Uansett. Nå er det ferie! Det har gått greit så langt, og det skal gå greit videre også. Dette skal jeg klare :) Jeg må innrømme at det ikke er så lett å følge kostplanen 100%, men sånn blir det jo lett når man er på ferie. Tror jeg skal si meg fornøyd med å klare å få i meg fire måltider(som er skikkelige måltider og ikke bare grønnsaker eller frukt). Det eneste jeg er litt bekymra for er at jeg skal gå ned mer i vekt. Vil helst bare legge vekk alle sånn tanker akkurat denne uka, men samtidig er det vanskelig fordi jeg vet jeg bare lager mer problemer for meg selv om vekten faller. Kjempefristende å tenke at jeg tar det når jeg kommer hjem. Men om alt går etter planen, så kommer jeg jo til å være vekke nesten to uker. Er det verdt det å risikere helsen bare for å få litt fri? Mye kan skje på to uker. Samtidig spiser jeg jo...Så jeg håper det er nok.

Må innrømme at jeg enda ikke har bestemt meg helt for om jeg reiser på sommerleir. Jeg tror bare jeg må se det an når det nærmer seg. Jeg vil gjerne, men så er det dette med maten. Det er så og si umulig å følge kostplanen skikkelig på leir med begrenset utvalg av mat...I tilegg er det bare tre måltider.
For å ikke snakke om den psykiske belastningen en leir er. Det vil bli mindre mat enn det som er optimalt. Det vet jeg med sikkerhet. Tåler jeg det uten vektnedgang? Jeg tviler. Jo lengre bort jeg går fra minimumskravet til Modum, jo tyngre blir det når behandlingen starter. Jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste.
Hvordan skal jeg få jobbet med alt som ligger bak om hovedfokuset blir vektoppgang?

Jeg har en uke på DPSen når jeg kommer hjem. Det er det ihvertfall litt trøst i. Men oppholdene der er jo for å stabilisere...Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å gå opp igjen i vekt/nå BMI 15 på de fem dagene jeg skal være der(fra mandag til fredag). Det blir nok tilstrekkelig til å stoppe en eventuell vektnedgang, men thats it.

Modum har sommerstengt, men tror de åpner igjen imorgen, så tenker det kan være lurt å ta en telefon ned der. Selv om flere har sagt til meg at jeg sikkert ikke kommer til å miste plassen og at det er innsatsen min de ser på, så klarer jeg ikke helt stole på det. Selv om jeg har lagt ned mye arbeid de siste månedene, så var de jo veldig klar på at Modum ikke er sykehus-sykehus, og at man ikke kan komme ned dit om man ikke er stabil/frisk nok rent somatisk.

4 kommentarer:

  1. Jeg trodde det var 4 måltider på leiren jeg, men at kun 3 av dem er obligatoriske? Uansett, det må jo gå an at du tar med mat f.eks? De av alle vet jo hvor viktig det er med kostlister.

    <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det er et lite frivillig kveldsmåltid, men er så og si ingenting av maten jeg kan spise der...Er hovedsaklig bare skiver og litt pålegg liksom.

      Slett
  2. Hei, det ligger ute på nettsiden til modum bad at det er sommerstengt til 31.7. Da er de tilbake på jobb.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, desverre, fant det ut når jeg ringte :/ Vet ikke hvorfor jeg har innbilt meg at det var den 20

      Slett