søndag 15. mai 2011

Svai og smerter i rygg

Det burde vært mer enn nok motivasjon til å bli frisk! Jeg er redd, plutselig skjønner jeg at kroppen min lider og jeg får panikk. Er det ikke allerede for seint? Men så blir jeg overmannet av den andre siden igjen. Den som sier at jeg er altfor feit til å ha noe problem, at jeg bare er lat og ikke eier viljestyrke. Pendler veldig frem og tilbake mellom de ytterpunktene nå! I ene øyeblikket får jeg nesten panikk fordi jeg føler dette må snu NÅ før jeg blir enda mer ødelagt, men så er det akkurat som om ingenting av det betyr noe, det eneste som er viktig er at jeg må ned i vekt.

Det første tegn på at du kan ha osteoporose er et håndleddsbrudd, ryggvirvelbrudd eller et lårhalsbrudd. Håndleddsbrudd er vanlig hos kvinner i 50-årene, mens eldre menn og kvinner ødelegger for det meste lårhalsen. Er benvevet friskt skal det kunne tåle et fall.
Hvert år brekker vel 8000 eldre mennesker lårhalsen i Norge. Halvparten blir avhengig av hjelp etter bruddet, og 20% dør innen et halvt år pga komplikasjoner til bruddet. 
Mange mennesker har betydelige smerter, nedsatt funksjon og har mistet sin uavhengighet. Mange får svekket livskvalitet.
Ca. 330 av alle sykehussenger er til enhver tid belagt med osteoporosepasienter. Dette er beregnet til å koste samfunnet rundt 1,6 milliarder kroner hvert år.

Vi har ingen metode for å bygge opp igjen allerede tapt benvev. Mer forskning må til for å finne årsaken til osteoporose, og for å utvikle nye og bedre behandlings- metoder. 
Det gledelige er at man har mulighet for å forhindre videre beintap.
Hvis virvlene i ryggen mister mye kalk, svekkes de. Du blir kortere fordi de synker sammen. Dersom flere virvler synker sammen, vil det medføre en øket krumning av ryggen. Du kan få akutte smerter som kan gå over til å bli kroniske. Kanskje merker du at kroppshøyden din er redusert uten at du har fått smerter. Vi må huske på at noe høydereduksjon får de fleste av oss med stigende alder, uavhengig av om virvlene synker sammen. 
Hvis ryggraden blir svært krum kan du få pusteproblemer i mangel av plass under ribbene. Det kan oppstå øket svai i nakken, og magen kan bli fremskutt. Du kan få problemer med urinlekkasje fordi høydereduksjonen får de indre organer til å presse på blæren din.
Det første tegnet på osteoporose er ofte et brudd forårsaket av et fall!

Det er ikke bra. Ikke i det hele tatt. Jeg vet jo at jeg har beinskjørhet, men jeg trodde ikke ryggplagene mine hadde sammenheng med det før jeg leste dette. Jeg kjenner meg ekstremt igjen og jeg liker det ikke. JEG ER LEI AV Å FØLE MEG SOM EN 60-ÅRING ISTEDENFOR EN 20-ÅRING!! Bare det burde vært motivasjon i bøttevis.


1 kommentar:

  1. huff.. dette er skummelt (som om du/vi ikke visste det fra før) jeg skjønner at det ikke er lett å skulle "bestemme" seg for å bli frisk, for å gi alt osv. Skremmende det med beinskjørhet også synes jeg, skulle virkelig ønske du aldri hadde fått påvist dette! Jeg har nylig tatt en test, håper at det ikke viser noe galt ;)

    SvarSlett