fredag 25. mai 2012

Det blir mye grubling angående Modum om dagene. Er det rett å reise om jeg ikke er innstilt på å spise den maten de mener vi skal spise? Det føles så feil å skulle tvinge i seg mat som jeg vet jeg reagerer på...Jeg vet ikke om jeg vil klare det, vet ikke engang om jeg har noe lyst til å klare det. Jeg kommer jo uansett ikke til å fortsette med det når jeg skal hjem igjen. Jeg har jo klart meg greit med den planen jeg har nå...Forskjellen på den og den på modum er endel av mattypene+at jeg generelt spiser lite karbohydrater og heller mer fett og proteiner. Det er det som fungerer best for meg, både når det gjelder magen og ifh. til problemene med blodsukkeret. Var hos legen idag. Hun hadde funnet en bunke med papirer til meg med siste info innenfor forskning og IBS(irritabel tarm syndrom). Der sto det blant annet om hvordan de har funnet ut at psykiske problemer IKKE er grunnen til at man får IBS!  

Ny forskning peker mot at det faktisk er tilstanden i tarmen som påvirker psyken.

Det er jo det jeg har prøvd å si i årevis! Fint at de endelige har funnet "bevis" for det. Det står også om hvordan de har funnet ut at hva man spiser betyr veldig mye.

I motsetning til klassisk allergi, hvor kroppen reagerer på proteiner, ser det ut til å være karbohydrater som fører til problemet. I 2009 fant Jørgen Valeur og kollegaene hans fra seksjon for gastroenterologi ved UIB at små mengder tungt fordøyelige karbohydrater forverret plagene hos mennesker med IBS. Friske mennesker opplevde ikke slike problemer.

Legen min skal prøve å skrive et brev(til modum) hvor hun forklarer situasjonen min litt...Hun ba meg komme med listen over det jeg spiser/ikke spiser, og eventuelt det jeg ikke tåler. Synes det er kjempebra at hun gjør dette, men blir litt fortvilet også, for det er nesten umulig å skulle skrive en liste! Det er så omfattende, det er så utrolig mye jeg reagerer på, og mange ting som er litt i gråsonen.

Tror kanskje jeg skal ringe til Modum og snakke litt med de før jeg svarer. De skal ha svaret innen 1.juni, så har ikke allverdens med tid.

Sånn ellers så har jeg styret rundt så og si hele uken. Jeg er helt avhengig av å holde meg opptatt...Men det har blitt litt mye. Samtidig klarer jeg ikke sitte inne eller i ro når det er så fint vær ute!
For å ikke snakke om at leiligheten min seriøst er som en blikkboks! Fra ettermiddagen og utover går det nesten ikke an å være her, det er helt sinnsykt varmt.

Men jeg har egentlig hatt det ganske greit den siste tiden. Ikke så mye angst eller depressivitet, skal ikke klage når det gjelder den biten!
Men jeg sliter ganske mye med kroppen...eller synet mitt på den. Synes det er ekkelt å ikke kunne ha store og dekkende klær på meg når jeg spiser feks. Men det er altfor varmt, så har ikke noe annet valg enn å ha på lite klær.
Jeg føler meg så innmari feit store deler av tiden. Jeg vet jo at jeg umulig kan være det, med tanke på bodyanalysen, fettprosenten osv. men det føles så realistisk og virkelig, vanskelig å skulle innse at det bare er innbilning.

Samtidig så elsker jeg jo å kunne gå med fine kjoler og klær som har vært pakket bort (altfor)lenge! De første dagene var det ganske vanskelig med tanke på arr osv(spesielt siden jeg har to sår på hver arm som aldri gror) men det har gått lettere etterhver. Eller jeg bryr meg ihvertfall mindre om hva folk tenker. Men synes det er veldig vanskelig når det er barn i nærheten...Redd de skal skjønne hva det faktisk er, bli påvirket eller skremt.

For noen dager siden tok jeg meg en fisketur. Skikkelig impuls-tur egentlig! Var av og til med pappa og fisket før i tiden, men er flere år siden sist. Har aldri fisket aleine. Det var skikkelig idyllisk! Sto og fisket på en brygge...med solnedgang og hele pakken! Det føltes veldig fint. Fisk fikk jeg også! Skal innrømme jeg sleit litt med å få den med meg, men det gikk greit tilslutt xD

Jeg har økt antidepressivaen. Doblet den faktisk...Legen på DPSen mente det var nødvendig. Hun synes jeg hadde virket mer deprimert siste måneden enn tidligere...Noe som forsåvidt stemmer(om du ser bort fra denne uken). Tror ikke det er effekten av den som gjort seg gjeldende helt enda, er bare en liten uke siden jeg økte. Men vi får se...

4 kommentarer:

  1. Skal du få gjort noe ang maten på Modum, så må de vite det på forhånd. Jeg ser ikke akkurat for meg at du får gjennom noen "lavkarbo" variant, med mindre det er vel dokumentert. Man får nemlig ikke gjøre noen endringer på kostlista før det har gått 5 uker av oppholdet..Men snakk med dem du, så får du jo vite mer :)

    Finn fram kjolene søta <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet ikke om det går an å skrive mail til de på Modum vel? Er ikke så glad i å snakke i tlf :P

      Slett
  2. Ingen endringer på 5 uker?:O Oj, ja, da må vi virkelig komme frem til noe før jeg kommer ned...tror ikke jeg klarer fem uker. De gangene jeg har prøvd meg på litt av de mattypene jeg vanligvis har reagert på tidligere, så har jeg blitt kjempedårlig :/ Sånn av typen sengeliggende pga smerte, kramper og kvalme...

    SvarSlett
  3. En undervektig tarm virker ikke, trust me. Det blir bedre! Det er jeg et levende bevis på. Du har ikke blitt utredet for endometriose? Jeg har det, og det viste seg at det var den sykdommen som forårsaket mine mageproblemer

    SvarSlett