onsdag 16. mai 2012

Motivation killer

Har slitt helt sinnsykt med magen siste 4-5 dagene. Enda mer enn normalt. Har byttet ut kveldsmåltidet med næringsdrikk for å slippe å ligge våken hele natten med magevondt. Det gjør meg ikke nødvendigvis bedre, men det hindrer meg fra å bli enda dårligere.
Igår kveld tvang jeg i meg normalt kveldsmåltid(havregrøt)etter press fra personalet her. Siste halvdelen av måltidet besto av tårer og enorme smerter/krampetrekninger i magen. Det var for jævlig. Og nei, kan ikke lengre snakke om at det er en del av reernæringen, at det er en forbigående ting, at det vil bli bedre. Jeg har hatt samme kostlisten i to måneder; jeg blir ikke bedre i magen enn det jeg er nå.
Derfor ble jeg passe provosert når en av de ansatte sa at det bare var å utsette problemet med å ta en næringsdrikk istedenfor havregrøten. Det er jo ikke snakk om å velge næringsdrikk fordi det er enklere eller fordi jeg har lyst! Tro meg, foretrekker havregrøten any day. Men det føles direkte naturstridig å skulle tvinge i seg et såpass tungt måltid når magen allerede er i full kamp. Selvskading omtrent.
Det er rett og slett snakk om en midlertidig løsning frem til jeg kan finne utav noe jeg tåler bedre.

Må innrømme jeg ser ganske mørkt på endel ting pga. dette. Er ikke sjanse i havet for at jeg kan klare å presse i meg all den maten på Modum når jeg allerede nå sliter sånn med magen.
Det lammer meg helt og jeg blir totalt utslitt. Lurer mer og mer på om det kan ha sammenheng med at jeg har sluttet å ta det kosttilskuddet(en type probiotika)som jeg fikk samme plassen som jeg tok matvareintoleransetesten. Ville ikke innrømme det først, men virker mer og mer sånn...Er ca. en uke siden jeg sluttet på dem, og har ikke vært så dårlig som dette på ukesvis.
Om jeg ikke snart blir litt bedre, så vurderer jeg å starte opp igjen på dem.
Jeg har fått beskjed om at jeg har det en kaller for "lekk tarm"

Slimhinnen i tynntarmen er en viktig del av immunforsvaret. Den er en barriere mot den ytre verden og har bla. som oppgave å forhindre at potensielt farlige giftstoffer, mikrober og ufullstendig fordøyd mat fra tarmen kommer over i blodet.



Ved lekkasjer i tarmen vil proteinerfra maten komme ut i blodbanen før de er tilstrekkelig nedbrutt i tarmen. Dette kan føre til en forgiftningstilstand i kroppen som stresser immunsystemet og forårsaker alvorlige tilstander.

Problemet er at det finnes mange forskjellige meninger om hva som kan gjøres/ikke gjøres og hva som hjelper/ikke hjelper...Ikke alltid like lett å bli klok på. For å ikke snakke om at en god del leger desverre mener det "bare er noe psykisk" eller forårsaket av stress.
Tenker på å kontakte balderklinikken i Oslo som er eksperter på lekk tarm og ernæring.
I mellomtiden prøver jeg å komme på noe jeg kan bytte ut havregrøten med på kvelden. Skiver er ikke et alternativ siden jeg ikke skal ha gjær. Lurt litt på knekkebrød eventuelt, men det er absolutt ikke noe jeg liker særlig, så skulle gjerne hatt et annet alternativ.

Imorgen er det 17.mai. Jeg er usikker på hvor mye jeg blir med på...Skal kanskje gå med bunad(for første gang på mange år!)så kan nesten ikke bare sitte i avdelingen :P

Veide meg forresten idag, og vekten er noenlunde stabil. Jeg føler meg enorm, vil ned osv. Men om jeg går ned kan jeg jo ikke fortsette treningen med personlig trener osv, så det er vel like greit at det holder seg stabilt.

4 kommentarer:

  1. ville kanskje også prøvd å være litt uten havregrøt hvis du har slike mageproblemer da ja. Kan du prøve å spise ting som avokado, mandler, egg, reker med majones, kalkunskinke, småtomater, og lage deg kveldsmater og frokoster av dette? riskaker kan jo også puttes inn, bare for å få inn litt karb. Lettfordøyelig mat, som gir sunn energi, uten å ødelegge magen hvis du er overfølsom for ulike matvarer! Har også vær plaget med irritabel tarm i perioder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips :) Merker jeg ikke reagerer like mye på lunsjen(som består av mye av det du har nevnt)...Problemet er at de ikke er helt enig der jeg er innlagt...Jeg har jo tross alt ikke noen "beviste" allergier(utenom gjær)selv om jeg merker godt at det er ting jeg tåler dårligere enn andre...så de mener jeg bør fortsette med samme planen :P Irriterende når man får følelsen av at man ikke blir tatt helt på alvor fordi man har en spiseforstyrrelse! Mistenker at de kanskje tror at det er spiseforstyrrelsen som snakker, og at jeg bare blir dårlig i magen fordi jeg fokuserer for mye på det(?)

      Men har jo hatt disse problemene siden jeg var liten, lenge før spiseforstyrrelsen! Kjenner kroppen min såpass godt at jeg vet at det har lite å gjøre med stress/ikke stress osv. Har aller mest med maten å gjøre.

      Men veldig usikker på hva jeg skal gjøre...Er litt redd for å forandre på kostplanen når jeg ikke har noen som kan støtte og hjelpe meg! Men tror at det er den eneste løsningen på sikt...

      Slett
  2. Du burde jo fått enda flere undersøkelser, sånn at årsaken kunne ha blitt funnet ut. Kan da ikke ha det sånn.

    <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok jeg har tatt de fleste undersøkelser som finnes uten at det har hjulpet stort :/ Fått haugevis av beskjeder om at jeg bare "må leve med det", men føler egentlig ikke det er et alternativ.

      Slett