torsdag 12. april 2012

Mykere overgang

Hadde samtale med lege og psykolog idag. Jeg skal utskrives på mandag, men de foreslo at jeg kunne få komme hit på dagsbasis frem til fredag. Ingen dum ide. Da blir kanskje ikke overgangen fullt like vanskelig+at de får "frigjort" et rom og en seng(som de sikkert trenger :P)
Rent praktisk vet jeg ikke helt hvordan det blir. Det tar nesten en time å kjøre hjemmefra og ut her. Med buss tar det nesten dobbelt så lang tid+at bussen ikke går utenfor døren min hjemme, så jeg er avhengig av å bli kjørt ned til hovedveien. Med andre ord kan det for bli flere timers reisetid HVER DAG. Ser for meg mye stress og styr...Samtidig er det jo det alternativet jeg har. Forhåpentligvis kan vi få ordnet det så jeg ihvertfall kan låne bil av mamma noen av dagene, så ikke hver dag blir like styrete. Når jeg var innlagt på en annen DPS og gikk fra døgn til dagbehandling, da fikk jeg taxi, men det gikk visst ikke her.

Det skal bygges skikkelig dagenhet i nærheten av der jeg bor, men den kommer ikke til å stå ferdig før om 3-5 år(!) Likevel skal de stenge DPSen her i JUNI(i år ja)
Det henger ikke på greip! Skjønner ikke at de kan stenge en døgnenhet flere år før det nye tilbudet er oppe og går...Vi vil riktignok "få" fem sengeplasser på¨en annen DPS enda lengre vekk...Men med tanke på at det er 8 sengeplasser her nå, og det nesten er for lite, så skjønner jeg IKKE hva politikerne og de som styrer med dette tenker på med å krympe det til fem plasser!(penger kanskje?)

Anyway. Jeg må spise kveldsmat. Skal mest sannsynlig ta en sukkerbelastningstest hos fastlegen min neste uke for å finne ut om problemene mine kan ha med blodsukkeret å gjøre. Mest sannsynlig er det vel at det er snakk om reaktiv hyopglykemia("motsatt" diabetes) Dvs. at man en stund etter måltid får veldig lavt blodsukker(i motsetning til en diabetiker som får forhøyet)
Pappa har dette, så det er vel kanskje litt arvelig? Blir interessant å finne ut ihvertfall...Om jeg har det, så blir vi nødt til å forandre endel på den kostplanen jeg har nå. "Medisinen" for de med reaktiv hypoklykemia er å kutte ut de fleste typer karbohydrat...Ikke bare raske karbohydrater og "hvitt" sukker, men også feks fruktsukker, melkesukker osv. Man må med andre ord spise ganske så lavkarbo(føler det ordet er blitt skikkelig oppbrukt:P) Men fett og proteiner er ihvertfall veldig viktig.

Men for now må jeg spise havregrøten min.

1 kommentar:

  1. Håper det ordner seg sånn at du kan få kommet deg avgårde om du kan bli dagpasient :) Det er jo et bra tilbud da :)
    Krysser fingrene for at en test gir svar på hva som feiler deg.

    <3

    SvarSlett