torsdag 26. april 2012

Personlig trener!

Igår var jeg på treningssenteret sammen med mamma for å ha samtale med personlig trener. Det gikk veldig bra! Hun var utrolig grei og virket som om hun forsto min situasjon veldig godt. Blant annet hadde hun en god del erfaring ifh. til ryggplager/smerte; som er en av de tingene som plager meg mest om dagene. Hun hadde også erfaringer med spiseforstyrrelser...Om dette var personlig erfaring i tilegg til rent faglig sa hun ikke noe om, men det virket nesten litt sånn!
Man kan på en måte merke litt når man snakker med folk om de har egenerfaringer/ kjent det på kroppen selv.

Vi snakket litt om hva målet skulle være og hvor jeg skulle begynne. Hun var veldig opptatt med dette at vi heller skal ta ting litt ekstra sakte, enn å gå for fort(noe jeg forsåvidt er veldig enig med). I første omgang er hovedfokuset å styrke kjernemuskulaturen så jeg kan bli sterkere og ha mindre vondt. Hun viste meg noen øvelser som jeg skal gjøre hver kveld, i tilegg skal jeg ha en halvtimes trening sammen med henne en gang i uken. Det høres jo helt latterlig lite ut, men samtidig er det viktig å ta det steg for steg. En plass må jeg jo begynne. Det blir selvfølgelig ikke noe kondisjonstrening i nærmeste fremtid. Det har lite for seg på dette tidspunktet om målet er å bli friskere. Lett styrketrening for å gradvis bygge opp muskulaturen er tingen.
Synd at det er så sinnsykt dyrt med personlig trener! Men heldigvis hjelper mamma og pappa meg med den biten. Det er jo en investering i helsen min, så sånn sett tror jeg det er verdt det!

Vi snakket litt om å ta en kroppscanning også. De fleste som begynner med PT tar det før de starter opp for å ha et utgangspunkt+kunne følge med på fremgang. Hun sa det var veldig nyttig for hennes del, men at det var litt opp til meg. Tror det kan være både motiverende og positivt, men samtidig er det jo alltid en risiko for at det blir feil fokus. Når det er sagt, så er det jo ikke snakk om at jeg skal veie og sjekke meg til hver time, det er snakk om kanskje en gang i måneden feks. Selve veiedelen gjør jeg jo uansett fast her en gang i uken.
Jeg synes ihvertfall det er mye lettere å forholde meg til kroppsammensetning osv. enn vekt og kg.(som egentlig sier veldig lite og kan bli påvirket av mange faktorer). Jeg har så mange griller i hodet ifh. til kilo og bmi osv; så og si bare syke tanker.
Men skal diskutere det med de her imorgen og se om de har noen innspill.
Uansett så er jo ikke den delen det viktigste!

Gleder meg skikkelig til å komme igang! Og ikke minst til å endelig få hjelp til POSITIV trening. Merket jeg gikk ut fra møtet med en god dose motivasjon!
Neste gang skal jeg også ta med kostplanen min så hun får en litt bedre ide om hva jeg får i meg+ vi ble enige om å lage en avtale at jeg alltid skulle spise noe rett etter "trening"(skriver det i anførselstegn siden det strengt tatt kan kalles trening så rolig som det kommer til å bli i begynnelsen:P)
I første omgang sa hun at jeg kunne ta med noe jeg var trygg på, eller noe jeg synes var greit selv...sånn for å bare innarbeide en vane at jeg alltid skal få i meg noe i sammenheng med trening. Så etterhvert vil nok hun komme med forslag til økninger sånn ifh. til økning i aktivitet.
Viktig å understreke at hun var veldig klar på at hun ikke er en behandler og at det er viktig at jeg snakker med de som jobber her også...Noe jeg selvfølgelig har tenkt til; har spilt med åpne kort hele tiden; og egentlig funnet ut at det er det eneste som hjelper i lengden. Fikk klarsignal herfra før jeg skulle møte med personlig trener...Tror egentlig de var litt lettet for at jeg får hjelp til den delen siden de strengt tatt ikke har peiling på sånne ting selv xP

Ellers så har jeg vært hjemme 1,5 dag. Det gikk forholdsvis greit. Middagen igår var vanskelig; veldig triggende. Men det har den vært hver gang hjemme. Jeg er ikke glad i akkurat det måltidet.

På onsdag tok jeg sukkerbelastningstesten. Det var ikke så fælt som jeg hadde fryktet. Gledet meg ikke akkurat til å skulle drikke masse flytende sukker! To store glass(4 dl) skulle drikke innen max fem minutter; det var småekkelt, men det gikk greit. Ble ikke så kvalm som jeg var redd for. Ble stukket i før jeg drakk dette, så etter en time, og så en gang til etter to timer. Hun stakk samme plassen hver gang, så det var ikke spesielt behagelig. Trodde jeg skulle få svaret der og da, men måtte visst vente noen dager. Tenker å ringe imorgen å høre. Er nesten litt skuffet over at jeg ikke fikk ett av disse anfallene mine mens jeg var der; da hadde de kunne måle når jeg var skikkelig dårlig. Bortsett fra at jeg ble litt svimete, så følte jeg meg ikke så verst. Men vi får se...

Bare litt over en uke til jeg får svar på matvareintoleransetesten også! Magen er skikkelig vrang om dagene, så gleder meg rett og slett til å finne ut hva jeg ikke tåler så jeg kan kutte det ut!

Nå skal jeg være innlagt frem til lørdag. Er kun gamlinger her; men begynner forsåvidt å bli vandt med det :P Resten av helgen skal tilbringes hjemme. Grugleder meg.

1 kommentar:

  1. Kan sikkert være greit med personlig trener da, så får du skikkelig innføring i fornuftig trening :)
    Lykke til med å være hjemme i helga, krysser fingrene for at det går bra :)

    <3

    SvarSlett