søndag 30. oktober 2011

hypoglykemi/føling?

Blodsukkerverdier under 4 mmol/l kalles lavt blodsukker, eller hypoglykemi. Hos personer som ikke har diabetes skjer dette veldig sjelden.

Symptomer

Symptomene eller plagene som personer med diabetes får når blodsukkeret blir lavt, kalles føling: svette, skjelvinger, uro, sult, frykt, irritabilitet og hjertebank. Symptomene kan variere fra individ til individ, og de kan også endres med tiden. Ved svært lavt blodsukker – ofte kalt insulinsjokk – kan du virke beruset og få et glassaktig blikk. Dette kan utvikle seg til bevisstløshet og kramper.

Hva skjer?

Sukkeret vi har i blodet kalles glukose, og glukosen er helt nødvendig for at hjernen skal fungere normalt. Ved lavt blodsukker fungerer hjernen dårligere, og tankeevnen og reaksjonshastigheten blir nedsatt. Samtidig forsvarer kroppen seg mot det lave blodsukkeret ved å lage hormoner som får blodsukkeret til å stige. Dette er de samme hormonene – blant annet adrenalin – som det lages mer av når du er sint, irritabel eller redd. Følingssymptomene skyldes en kombinasjon av effekten på hjernens funksjon og effekten av de hormonene som lages.
Fire alvorlighetsgrader
Det er vanlig å skille mellom fire alvorlighetsgrader:
* Lett føling, hvor du kan fortsette med det du holder på med, bare du får i deg karbohydrater.
* Litt mer alvorlig føling, hvor du må avbryte det du holder på med, men klarer deg uten hjelp.
* Alvorlig føling, hvor du må ha hjelp av andre.
* Insulinsjokk, hvor bevisstheten er nedsatt og du ikke klarer å spise og drikke, og andre må overta helt. Gjentatte insulinsjokk kan hos noen føre til redusert hukommelse. Dette er spesielt farlig for små barn. 


Dette høres jo AKKURAT ut som anfallene jeg pleier få! Ble litt satt ut nå jeg...Husker jeg leste såvidt litt om det en gang før og nevnte det for legen min...men hun mente det var pga. lavt stoffskifte jeg fikk symptomene og ikke dette med hypoglykemi. Så slo det litt fra meg. 
Men stoffskiftet mitt er nå blitt for høyt(var for lavt før)uten at anfallene har forandret seg...Så meget tvilsomt at stoffskiftet er grunnen.
I tilegg kommer de nesten alltid i sammenheng med oppkast. Det er jo nødt til å være hypoglykemi? Høres igrunn veldig logisk ut.
Det gir meg endel nye spørsmål...Har jeg allerede hatt flere insulinsjokk med tanke på at jeg noen ganger ikke klarer snakke, føler jeg mister bevissheten osv. under "anfallene"? Kan det være farlig?

Jeg pleier teste blodsukkeret når jeg tar de faste blodprøvene mine, men det har aldri vært urovekkende lavt. Kanskje burde jeg målt det under et anfall for at det skal bli rett?

4 kommentarer:

  1. Hypokalemi er en årsak av oppkast ja, og der har du enda en god grunn til å ville legges inn for å bli bedre på alle måter du kan bli bra på :)

    <3

    SvarSlett
  2. Det er utrolig rart at legen din ikke har vært mer obs på dette. Jeg fikk flere sånn anfall når jeg hadde bulimi, og det er faktisk ganske så farlig. Så ta det på alvor. Jeg merket at jeg ofte kunne få sånne anfall hvis jeg hadde hatt maten i magen en stund for så og kaste det opp, og da jeg spiste f.eks ekstreme mengder sjokolade, smågodt etc.

    SvarSlett
  3. Prøv å fortelle det til legen igjen, det bør virkelig tas på alvor <3

    SvarSlett
  4. Ja, synes også det er rart, men kan ikke akkurat si det overrasker meg...Har tenkt å ringe legekontoret imorgen og høre, kanskje det er mulig å få låne et blodsukkerapparat eller noe så jeg kan få målt når det skjer, for å være sikker på at det faktisk er snakk om hypoglykemia...

    SvarSlett