fredag 1. juni 2012

Balderklinikken

På mandag skal jeg ringe dit og forklare situasjonen min. Forhåpentligvis vil de kunne hjelpe meg. Skal begynne på FODMAPS-diett for å se om det kan hjelpe på IBS-en(som er den fancy-forkortelsen på mageproblemene mine).
Legen her har snakket med ernæringsfysiologen på Modum, som har gitt klarsignal på at det er mulig å legge opp til en sånn diett der nede om jeg har legeerklæring på at det er noe som fungerer for plagene mine. Man regner ca. 6 uker for å teste ut dietten, hvor man må være ganske streng og følge den til punkt og prikke. Ganske mye mat som er utelukket(og da spesielt mange frukt og grønnsaker)
Så det er egentlig bare å komme igang fortest mulig! Man skal kunne kjenne resultater allerede iløpet av første uken.

Problemet er at det står en del forskjellige ting på nettet. I tilegg er de fleste sidene på engelsk og basert på matvarer/produkter som finnes i feks USA. Noe av det vil jo være det samme her, men mye er også annerledes...Med andre ord har jeg blitt en smule forvirret etter flere timers lesing.

Det er der balderklinikken kommer inn. Har sett litt på siden deres før og lurt på å kontakte dem. Når jeg nå fant ut at de i tilegg til å være ekspert på ernæring/mageproblemer, også driver med FODMAPS, så blir jeg jo bare nødt til å ta kontakt! Genialt om de kan hjelpe meg. Noe jeg tror de kan utifra det jeg har lest. Eneste som er dumt er at det er DYRT+lang reisevei. Om jeg skal klare å få råd til det, så blir jeg nok nødt til å kutte ut sommerleiren. Noe jeg virkelig ikke vil, men samtidig har jeg kanskje ikke så mange alternativer :/

3 kommentarer:

  1. Sommerleir blir det hvert år, helsen din må du få ordnet opp i først. Om du får prøvd ut dette her nå, så vet du hva du går til på Modum også, sånn noenlunde. Ernæringsfysiologen på MModum er utrolig herlig. En sånn du bare har lyst til å putte i lomma og ta henne med hjem. Ok, sf'n vil kanskje ikke det, men jah, dama er herlig!

    <3

    SvarSlett
  2. Kutt sommerleiren, sats på dette. Hjelpes, dette MÅ du jo få hjelp til !!! Også veldig bra å lese at Modum godkjenner dietten <3

    SvarSlett
  3. Jeg bare føler du går i minn felle med å tro noe er virkelig galt med magen, så er det bare undervekten som gjør det. Undervekt gir mageproblemer. Tarmene mangler en masse volum og bakterier som skal fordøye maten. Jeg tipper at når du når normalvekt, vil du ikke ha alle de problemene med magen. Ikke bruk for mye krefter på å ringe rundt forbi over alt. Kan du ikke bare reise til modum, spise maten, akseptere at det kommer til å gjøre vondt i starten, men så bedrer det seg.

    Jeg har nådd normalvekt snart og du aner ikke hvor mye utredninger og undersøkelser og tester og til og med operasjon jeg har gått gjennom. Nå kan jeg sitte her og si at det er sant det de sier. Magen fungerer bedre på normalvekt.

    Flytt fokus til der den skal være. Ikke stress sånn. Dette er ikke noe du kommer til å ha resten av livet dersom du bare gåt opp i vekt og blir der

    SvarSlett