mandag 18. juni 2012

Skoliose

Hei, røntgen av rygg viser ikke skade/sykdom. Det er en ryggskjevhet, skoliose, men det er ingen fare ved å bruke ryggen. Mvh *lege*

Plutselig ble ikke ventetiden så lang likevel. Fikk denne meldingen på mobilen for en halvtimes tid siden(når begynte leger å sende meldinger?)

Ringte til mamma og gråt og gråt og gråt. Det føltes omtrent som med mageproblemene, hvor jeg gang på gang har fått beskjed om at det er irritabel tarm og at jeg bare må leve med det. Skoliose er liksom ikke noe man kan gjøre noe med; det var ihvertfall det jeg tenkte. Dessuten får man jo skoliose fordi ryggen vokser skjevt(?) Med andre ord har jeg hatt det siden jeg var utvokst(sånn ca. 13-14års alderen)? Det virker så ulogisk at det plutselig NÅ skal gjøre så jævlig vondt, hvis jeg faktisk har hatt dette i mange år? Dessuten har jo ryggsmertene jeg har hatt siste måneden vært helt annerledes enn "vanlig" ryggvondt som jeg har hatt før. Doesnt make sense.
Og hva med smerten som stråler ut til andre deler av kroppen? Man kan vel ikke få det av skoliose vel?

Jeg hadde nesten forventet at jeg ble nødt til å ta det med ro en stund for å lege en eventuell brist eller skade. Kanskje jeg til og med hadde sett litt frem til å "få lov" til å slappe av, ha en god grunn. Nå har jeg ikke det lengre...Nå må jeg ut å løpe i skogen.

2 kommentarer:

  1. Ikke heng deg opp i diagnoser hele tiden, eller å være opptatt av å fokusere på vondter å plager og finne ut av hva alt er for noe.
    Det legen sa her er bare det som står, det er bare du (tankene) som analyserer og tolker det videre vet du!
    Så flott at du kan bruke ryggen din uten at det er farlig. Det er det legen sier. Så flott at det ikke er "noe annet" (sykdom) som må utredes videre/opereres, at de ikke fant noe mystisk eller skummelt!
    Likevel: såklart du kan ha smerter. Skoliose kan gi smerter. Smerter er en subjektiv opplevelse.
    Selv om legen skriver at du, ved den lidelsen de kom frem til, ikke har "noen fare" ved å være i bevegelse, så betyr det ikke at du ikke kan føle på kroppen når du må si stopp.
    Mange ved skoliose har jo nytte av fysioterapi, men du går kanskje hos det allerede?
    Hva med sånn varmebasseng/terapibasseng? Kan jo hende du kan gjøre noen enkle øvelser i varmt vann som kan være deilig for stiv/vond muskulatur.
    Yoga er jo også bra...
    Ville hvertfall tenkt på å gå hos en god fysioterapeut :) Du er flink M!!! Sender deg en dose positivitet, gode ønsker og en klem!

    SvarSlett
  2. Jeg har akkurat det samme. Det gjør vondt på så mange måter, stråler også. Vil anbefale naprapati istedenfor fysioterapi, hvis du ikke har prøvd det iallefall! Lykke til!

    SvarSlett