mandag 25. juni 2012

...

Pappa reddet virkelig dagen min igår ved å dra meg med på fisketur. Det var fjære og dårlig med fisk, men det betydde egentlig ikke så mye. Været var nydelig, solen holdt på å gå ned og vi satt på kaien og dinglet med beina, mens vi så på småfiskene som svømte rundt(sjøen var utrolig klar!).
Det var fantastisk rett og slett! Kunne virkelig ønske pappa hadde tid oftere, det blir så altfor altfor sjelden at vi gjør sånne ting.

Jeg har slitt mye med angst og depresjon om dagene. Angsten har ikke vært sånn akutt-angst, men den ligger liksom og lurer hele tiden. Det er utrolig slitsomt og ekkelt. Er så redd for at det aldri skal bli bedre. Det føles sånn. Samtidig kan man ikke alltid stole på følelsene. Av og til må man bare holde ut, bite sammen tennene når alt føles håpløst. Det blir bedre.

Sist uke ble det mye på en gang. Føler ikke jeg blir tatt på alvor. Det gjør utrolig vondt når jeg gjør alt "rett", når jeg følger planene som er lagd og jeg bruker ORD for å gi uttrykk for hvilke behov jeg har og hva jeg trenger; men så blir jeg ikke møtt med forståelse i det hele tatt. Gang på gang får jeg bevist at ordene mine ikke strekker til, at jeg fikk mer hjelp og ble mer sett når jeg brukte destruktive metoder.
Demotiverende til tusen, og et skikkelig slag i magen.
Ble flere omganger med spising og oppkast i slutten av uken/helgen.

Nå er jeg tilbake på DPS-en. Sikkert like greit.

Ryggen er fremdeles veldig plagsom. Går litt opp og ned riktignok, ikke alle dager er like vonde. Jeg ringte til ryggforeningen for noen dager siden for å høre om de hadde noen råd til meg. De sa med en gang at jeg hadde RETT på å bli utredet skikkelig, og at jeg burde få henvisning til ortopedisk på haukeland+få tatt flere bilder(eventuelt CT/MR). Desverre var det ikke uvanlig at de fikk henvendelser av folk som opplevde å ikke få hjelp med ryggplagene sine. Å få beskjed om å gå flere turer på fjellet når man ikke klarer sitte oppreist ved bordet pga. smerter er ganske håpløst!
Det er lang ventetid på haukeland, så de anbefalte meg å gå til manuellterapeut i mellomtiden. Manellterapeuter er visst utrolig gode til å se hele bildet og se på ting litt mer sammensatt når det kommer til rygg enn feks fysioterapeuter eller allmennleger. Ryggen er jo faktisk bærebjelken til kroppen, det er den som holder deg oppe! Det sier seg selv at hvis ryggen er ute av spill så påvirker det ALT. Sånn sett er det nok veldig sammensatte grunner til at man får smerter også.

Målte bentettheten min på sykehuset idag. Det var desverre veldig nedslående resultater. Jeg hadde forberedt meg på at det var noenlunde som før, men likevel håpet litt på bedring. Har jo knasket kalsium+D-vitamin som en gal. I tilegg har jeg spist bedre de siste 3,5 månedene enn på mange år.
Hun som foretok målingen sa at det var drastisk nedgang siden sist og at med tanke på hvor dårlig bentettheten var sist gang, så er det virkelig ikke bra. Utrolig kjedelig...Vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre på dette tidspunktet enn å fortsette med å spise og ta kalsium+d-vitamin. Vil virkelig ikke bli mer benskjør! Det skulle jo ha gått opp denne gangen :(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar