onsdag 14. september 2011

Dette går ikke

De siste dagene har jeg igjen prøvd alt jeg kan for å høre på den lille fornuften som av og til dukker opp. Prøvd å finne en balanse mellom å ikke spise og overspising/oppkast. Det har gått dårlig.
Jeg har presset meg til det ytterste, spesielt idag... Sagt at jeg kan og SKAL få det til.
Men ikke fått til en eneste dag med måltider...Ikke fått til et eneste måltid heller for den saks skyld.

Har ikke hatt en eneste dag etter sommerleiren i begynnelsen av juli med faste måltider...Jeg har prøvd, det er det verste. Jeg har virkelig prøvd. Men feilet om igjen og om igjen. Jeg skjønner det ikke. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å bare spise. Å putte maten i munnen, også være ferdig.

Pga mine forsøk på måltid osv. de siste dagene har vekten skutt i været, og det hjelper jo ikke akkurat så veldig...Selv om jeg er klar over at det er begrenset hvor mye (fett)vekt jeg kan ha lagt på meg på så kort tid, så klarer jeg likevel ikke takle at alt kommer på en gang.

Så nå er jeg utslitt etter å ha prøvd og presset og styrt de siste dagene...Noe som førte til totalt sammenbrudd tidligere ikveld. Det føles totalt nytteløst å prøve igjen og igjen når det er dette jeg sitter tilbake med.

For å ikke snakke om at jeg både har lest og hørt at jo mindre man spiser(og er underernært) jo mer opptatt blir man av mat og jo mer tvangstvanger får man osv...Og det stemmer virkelig ikke for meg. Det er motsatt. Jo mer mat jeg spiser, jo mer tenker jeg på mat og ingenting annet. Idag har jeg ikke klart å gjøre noe som helst fordi det har vært så kaotisk.
Når jeg ikke spiser derimot, da slipper jeg jo å forholde meg til mat generelt, og føler jeg plutselig kan klare å senke skuldrene. Da klarer jeg å utføre daglige gjøremål og tenke på hverdagslige ting.

Så hva i all verden skal jeg gjøre da? Nå har jeg null krefter igjen til å prøve å kjempe imot...men har det egentlig noe å si når jeg uansett bare mislykkes?

Jeg har rett og slett ikke ord som er tilstrekkelige for å forklare angsten og uroen i hodet og kroppen. Den er totalt altoppslukende og uutholdelig. Det presser sånn på fra alle kanter at det kjennes som om jeg når som helst kan sprenge i tusen biter.

7 kommentarer:

  1. Legger igjen klemmer

    SvarSlett
  2. Dette høres forferdelig ut, jeg skjønner godt du sliter!

    Har du noengang reflektert over hva trygghet betyr for deg, satt sammen med mat/ikke mat og gjøremål? Finnes det en sammenheng? Det bare slo meg..

    Angsten og uroen - dette snakket vi så vidt om i sommer du og jeg, husker du? Jeg kan nesten kjenne smerten når du skriver. Fra min side dreier det seg muligvis om annet enn borderline, men uansett - PUTE!!!! Jeg går bananas i puta av og til, slår, kaster, skriker inn i.... Det løser jo ingen problemer, men det leter litt på trykket.

    klemmmm fra Merete

    SvarSlett
  3. takk for klemmer <3

    Vet ikke om jeg helt skjønte spørsmålet ditt om trygghet(?)

    SvarSlett
  4. Næh, vet ikke helt selv heller egentlig. Tenkte bare på at det kjente ofte er det vi velger, fordi det føles trygt. Selv om det objektivt sett kanskje ser helt annerledes ut. Det var bare en liten tanke om at spisinga kanskje også handler litt om dette. Don´t know, sorry, fremdeles utydelig...

    SvarSlett
  5. Ikke si sorry! Tror kanskje jeg skjønner hva du mener...Endel av det har nok absolutt med det å gjøre ja. Det syke har på en måte blitt normalen og "trygt"...Og det går veldig mye på det at jeg alltid har følt meg feil, og at jeg har hatt et slags dragsug i hodet...en slags tomhet som gjør at jeg føler jeg ikke holder ut, at jeg blir slukt levende og at jeg kommer til å bli "gal". Når jeg får utløp for dette enten gjennom selvskading eller spiseforstyrrelsen, så blir det på en måte noe mer håndfast? Noe jeg kan klamre meg fast til.

    Jeg stoler ikke på kroppen min eller hodet mitt. I tilegg har jeg fra jeg var ganske liten av lært meg å holde ut/ta meg sammen ved å straffe meg selv. Det er en slags trygghet i det også...Ingen kan skade meg, for jeg har allerede skadet meg selv. På en måte?

    Jeg vet ikke, det er bare rot.

    SvarSlett
  6. En må gi seg selv det en ikke fikk som liten, sa et klokt hode til meg en gang.

    Håper du kan klare å være snillere med deg selv. *klem*

    SvarSlett
  7. Jeg føler meg litt igjen der du er nå. Jeg har nettopp gått ganske mye oppigjen, etter å ha vært undervektig pga spisevegring/ oppkast, og jeg merker jeg har mye mer angst for mat osv., nå.

    Prøver også å balanserer det å ikke spise med det å spise, men kaste opp. Jeg får det ikke til, jeg blir bare syk og trett. Stress, fra ende til aen.

    Leste også det om moren din. Å, herregud; det hørtes vanskelig ut. No offense, men litt ufølsomt sagt? Føler ofte min mor tenker lignende, men hun sier det på en mye mer tildekker (men like ille..) måte.

    Hang in there (:

    SvarSlett