lørdag 25. august 2012

Risgrøt

Gruet meg til grøten hele uken. Man kan velge enten suppe eller grøt på lørdager, men de lager ikke suppe som er gluten eller laktosefri, med andre ord får vi som ikke tåler sånt null alternativ! Dårlig gjort synes jeg.

Med andre ord var jeg nødt til å spise risgrøt idag. Bare tanken gjorde meg dårlig. Om jeg skulle velge den maten som har gitt meg de verste plagene med magen fra jeg var liten av så står risgrøt på toppen.
Jeg elsket risgrøt i oppveksten og endte dermed opp med å ofte spise det til tross for at jeg visste jeg ville bli dårlig. Klarte liksom ikke motstå det og hadde vel alltid et naivt håp om at jeg ikke skulle bli så dårlig som sist. Skjønte jo etterhvert at det ikke skjedde...Ble egentlig bare verre og verre. Tilslutt var jeg nødt til å kutte det ut helt. Det var ikke verdt smertene.
I mange år var risgrøt rett og slett noe jeg ikke spiste. Noe jeg ikke kunne spise.

Men ettersom bulimien blomstret opp de siste årene, så har jeg plutselig "kunne" spise grøt igjen. Fordi jeg har kastet det opp igjen. Å beholde det og gå gjennom den smerten har ikke vært et alternativ.

Så risgrøt gir meg assosiasjoner til hyppige dobesøk og masse smerter som barn+trigger bulimien.

Det er ikke noe jeg har lyst til å spise. Ikke noe jeg føler jeg har behov for å LÆRE meg til å spise...

Men målet mitt for helgen var å møte til alle måltider og gjøre mitt beste for å fullføre. Så etter en samtale med en fra personale før middagen, så hoppet jeg bare i det. Alt i meg skrek imot.
Men jeg spiste opp hele tallerken. Fikk til og med i meg yoghurten etterpå. Det føltes ikke bra. Det var bare kvalmende og ekkelt. Men likevel; jeg fullførte! Den verste kvalmen gikk over etter en stund og jeg har klart å kjenne på litt mestring. Nesten litt imponert over meg selv!
Ifh. til magen har det gått greit så langt. Har vondt, men ikke verre enn at jeg holder det ut.

Vil uansett høre med ernæringsfysilogen over helgen om det er mulig å få til noen alternativer for oss som ikke tåler gluten/laktose. Greit at jeg skal utfordre meg selv, men føler det må være en balanse der også. Å skulle gå gjennom dette hver lørdag blir for mye. Jeg har mer enn nok utfordringer med kosten og magen allerede. Får se om hun har noen forslag.

Det er endelig komt næringsdrikker til meg ihvertfall! Så slipper jeg å spise så store mengder nøtter om kvelden.

Er skikkelig spent på vekten på mandag. Tenker at det er helt umulig at jeg ikke har gått opp minst to-tre kilo med de mengdene mat jeg har spist...Det blir vanskelig å takle, men får vel bare ta det når det kommer.
Jeg må jo opp en gang uansett.

2 kommentarer:

  1. De kan lage laktosefri grøt, hun ene i gruppa mi fikk det.

    <3 <3 <3

    SvarSlett