onsdag 1. august 2012

magetrøbbel

Av en eller annen grunn har jeg vært skikkelig dårlig de siste dagene. Magen er helt i ulage, og jeg er kvalm og uvel så og si hele tiden. Det føles som om jeg har spist noe jeg ikke tåler, men jeg har jo spist det samme som før og holdt meg til FODMAPS-dietten! Utrolig frustrerende. Spesielt etter middag har jeg hatt store problemer fordi jeg har så vondt/kvalme og må løpe x antall ganger på do. Det er veldig demotiverende; det føles som sagt som om jeg spiser noe jeg reagerer på eller at jeg overspiser(selv om det ikke er tilfelle).

Gruer meg mer og mer til Modum nå. Det er mye som vil bli vanskelig, men det jeg gruer meg mer til enn noe annet er reaksjonen jeg kommer til å få når jeg blir nødt til å spise ting jeg har reagert på tidligere+større mengder mat enn det jeg er vandt til. Det er jo velkjent og helt normalt at man får litt problemer med magen i begynnelsen av behandling. Men med min ekstremt overfølsomme mage(IBS) blir det jo det som er vanlig ganger hundre, minst. Jeg er så redd for at det skal ødelegge behandlingen for meg. Selvfølgelig er det viktig å prøve å ikke fokusere så mye på det, tenke positivt, at det går bra...Men likevel kan jeg ikke unngå å lure på hva vi skal gjøre om det verste ikke går over etter de første ukene. Det har jo ikke så mye for seg å være på Modum til behandling om jeg ikke klarer delta.
Det kan kanskje virke som om jeg overdriver, eller at dette er katastrofetanker...Jeg håper jo nesten det. Men tidligere erfaringer tilsier jo at magen min er istand til å skape enormt mye trøbbel og hindre meg i å gjøre det jeg egentlig vil....
Jeg kan vel ikke gjøre så mye annet enn å prøve. Har bestilt endel greier fra iherb.com også. Noen tabletter for magen som har over tusen positive tilbakemeldinger...Mange som skriver at de har gått fra å ha det sånn som meg til å få en fullt fungerende mage+kunne spise omtrent normalt, etter at de begynte på disse tablettene. Så verdt å prøve ihvertfall! Hadde vært fantastisk om det så bare hadde hjulpet litt.

Ringte til Modum idag og spurte om dette med vekten. Hun jeg snakket med skulle gi beskjed til lederen for den gruppa jeg skal på om å ringe meg imorgen. Da får jeg forhåpentligvis litt klarhet i det jeg lurer på.


3 kommentarer:

  1. Huff det høres utrolig frustrerende ut, både fysisk og psykisk!
    Har du tenkt på om kanskje ikke denne dietten er svaret på plagene dine heller? Vet selvfølgelig ikke hva heller du skulle prøvd, men det virker jo ikke helt som det blir den store bedringen, så kanskje det ikke akkurat er svaret på det som feiler deg.
    Jeg skjønner godt du blir redd for at dette fokuset skal gå ut over fokuset på behandlingen din. Men se for deg at du drar, og at du får masse problemer fortsatt. Du har jo et team rundt deg (ser jeg for meg?) på Modum av leger, sykepleiere og der igjen mulighet for et større nettverk/behandlignsteam. Da er veien kortere for å kreve en skikkelig utredning!! Vet du har prøvd, eller iallefall forsøkt å få til en hel del tidligere, men kanskje du ikke har møtt påå de rette folkene til å hjelpe deg. Det er vel viktig å ikke gi opp, for du kan jo ikke ha det sånn :) Det er jo tydelig at noe er i veien, selv om det ikke akkurat trenger å være en mystisk sykdom eller om det måtte komme av psykiske påkjenninger eller hva som helst, så er det jo både vondt og hemmende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tenkt på det ja...Samtidig kan det jo ta lengre tid før man ser alle effektene(opp til 1 år visstnok), så derfor har vi vel (sånn halvveis)blitt enige om at jeg skal fortsette fremover.
      Skal ihvertfall ikke gjøre noen forandringer nå rett før Modum. Får eventuelt se om jeg skal prøve noe annet etter Modum om det blir aktuelt.

      Akkurat nå er hovedproblemet at jeg er så kvalm at jeg har store vanskeligheter med å få i meg maten :/ Jeg er rett og slett så dårlig og uvel før jeg i det hele tatt har begynt å spise at det føles umulig å skulle presse ned noe som helst. Skal ta det opp med legen imorgen, kanskje jeg må gå over til litt næringsdrikker en periode bare så jeg får i meg det jeg skal.

      Vil mye heller spise maten, så skikkelig frustrerende at jeg så dårlig!

      Slett
  2. Du får bare ta det som det kommer. En dag av gangen, og se det an. Det er jo heldigvis både lege og ernæringsfysiolog på Modum, så du får nok snekret sammen en plan skal du se :)

    <3

    SvarSlett