fredag 27. august 2010

blodprøver

Fikk svaret på blodprøvene idag, og det eneste som sto var at prøvene viste lavt stoffskifte, og at jeg bør begynne på medisiner, også fikk jeg resept på noe som heter levaxin. Jeg er mildt sagt litt forvirret...Utifra det jeg har lest på nettet er lavt stoffskifte noe man har for resten av livet og man må ta medisiner hele tiden.

Lavt stoffskifte

Påvirkning av de mentale funksjoner; kan gi depresjon, tiltaksløshet, hukommelsessvikt, demens, treghet, økt søvnbehov. Symptomer fra muskler og skjelett kan være muskelsmerter, leddsmerter, hovne ledd. Huden kan bli tørr og kjølig, neglene sprø og tynne, det kan opptre flekkvist pigmenttap i huden. Forandringer i kjønnsorganene kan gi uregelmessige og kraftige menstruasjoner, sjeldnere sparsom blødning. Fra nervesystemet kan forandringene føre til sykdom i nerver, trykk på nerver, prikkinger i huden, svimmelhet. I øre- og halsområdet kan det oppstå stemmeforandringer, heshet, svimmelhet, øresus. Nedsatt stoffskifte i fordøyelseskanalen kan gi appetittløshet og forstoppelse. I blodet kan det oppstå lav blodprosent og endret blodplatefunksjon med tregere blodlevring.

Fullt utviklet preges sykdomsbildet av tiltaksløshet, treghet i bevegelser, manglende toleranse for kulde (fryser lett), muskelsmerter, leddsmerter, økt søvnbehov, vektøkning (sjelden høyere enn 2-3 kg), forstoppelse, svimmelhet, prikkinger i huden (særlig i hender), kraftigere menstruasjonsblødning, håravfall, uklar stemme.

Den samlede forekomsten av hypotyreose i befolkningen er 1%. I helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) fant man at 4,8% av kvinnene og 0,9% av mennene fikk behandling for hypotyreose3. Forekomsten er høyere jo eldre man blir.


Hva forårsaker hypotyreose?
Vanligvis skyldes hypotyreose svikt i skjoldkjertelen (thyreoidea). De vanligste årsaker er gjennomgått betennelse i skjoldkjertelen (autoimmun betennelse, tyreoiditt)6, behandling av for høyt stoffskifte (hypertyreose) med radioaktivt jod7, operasjon på skjoldkjertelen. Andre årsaker er behandling med visse medikamenter og strålebehandling i området nær halsen.

Enkelte tilstander øker risikoen for å utvikle hypotyreose. Det gjelder Downs syndrom, sykdommer med betennelse som skyldes angrep fra eget immunforsvar (autoimmune sykdommer), sukkersyke, leddgikt, cøliaki, svangerskap.


Men samtidig har jeg inntrykk av at det går an at det ser ut som man har lavt stoffskifte på blodprøvene om man har spiseforstyrrelser, og at det vil bedre seg når man blir bedre? Synes egentlig det er litt dårlig gjort av legen å bare sende et brev med så og si ingen info oO Så vet ikke helt hva jeg skal tro jeg.

Holdt på å ringe til legevakten igår, var i utrolig dårlig form. Redd for ekstrem elektrolyttforstyrrelse eller noe...Ringte ikke da, er fremdeles ganske dårlig, men tror faktisk jeg bare har fått influensa eller noe.

Nå venter jeg bare på telefon fra NAV angående sosialstøtte...Søkte igår og sa det hastet, så forhåpentligvis får jeg den innvilget idag(selv om jeg ikke helt tror det før jeg ser det, er jo NAV det er snakk om her:P)
Vi får se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar