søndag 15. august 2010

Dialektisk atferdsterapi (DBT)

Selvskadende og suicidal atferd er et problem som omfatter store pasientgrupper i Norge. En behandlingsform med påvist god effekt er Dialektisk atferdsterapi (DBT). DBT integrerer kunnskap fra atferdsterapi, kognitiv terapi, læringsteori samt dialektisk og østlig (zen) filosofi. Et sentralt element er oppmerksomhetstrening (mindfulness).
Personer som har utviklet et mønster av stadig selvskading og suicidale kriser, har det hittil vist seg vanskelig å finne effektive behandlingstilbud for. Dialektisk atferdsterapi har gjennom flere studier vist seg å være en behandlingsform som gir gode resultater med betydelig bedring i pasienters evne til samarbeid om sitt behandlingsopplegg. Effektstudier har vist en signifikant reduksjon i selvdestruktiv atferd og behov for øyeblikkelig hjelp-innleggelser. Terapiformen benyttes i dag også ved angst, depresjon og spiseforstyrrelser, og overfor ungdommer med gjentatt selvskadende atferd og emosjonell dysregulering.


Akkurat nå heller jeg litt mot å si ja til dbt-tilbudet. Men jeg vingler jo frem og tilbake hele tiden så, aner liksom ikke helt hva som skal få meg til å bestemme meg.

Meg og søsteren min reiste ut til den andre søsteren vår i 6tiden igår, fikk sagt hei til nevøene våre før de skulle legge seg, gikk en tur med hunden osv. Senere spilte vi ligretto, og da var det gjort! Kom ikke hjem før kvart over 3 i natt faktisk xD Utrolig herlig å ha det så gøy etter gammelt, og tenkte så og si verken på mat eller sykdom eller noe som helst...Var litt ekkelt i begynnelsen, for jeg ble skikkelig dårlig...Skalv på hendene, var kjempeslapp og kvalm...Så jeg vant ikke akkurat så mye:P Men gikk heldigvis bedre etter en stund, og vi oppførte oss mer og mer som noen hypre, fnisende fjortiser utover kvelden. Mannen til søsteren min blir så sinnsykt konsentrert og konkurranseinnstilt når vi spille det spillet også(det ble forsåvidt alle), så utrolig morsomt:P Herlig å klare å slappe av og bare ha det gøy! Spesielt når jeg var skikkelig utenfor de første timene og ikke følte meg spesielt bra.
Jeg ble også veldig imponert eller hva jeg skal si, av den eldste søsteren min(hun vi var hos). Vi fikk kaffi og drikke og sånt, også sto det chips på bordet, også sa hun til søsteren min at det var brownies på kjøkkenet, så man kunne gå inn der og hente der, for det var kanskje best sånn. *hint*hint* Men ja, det var egentlig veldig fint at hun skjønte at det var et problem for meg uten at jeg engang hadde snakket med henne på forhånd, og det var en veldig grei løsning, ikke noen big deal liksom, samtidig som de tok litt hensyn...Så ja, det var veldig fint egentlig :)

Jeg har funnet ut at jeg MÅ få meg til kiropraktor fortest mulig. Fikk beskjed om at jeg hadde forferdlige låsninger i ryggen og burde gå til kiropraktor, men det er DYRT og jeg vil ikke at mamma skal spandere, selv om hun sa hun ville gjøre det...Har ikke hatt så mye problemer med ryggen liksom...Men fått mer og mer i det siste, og noen ganger er det så gale at jeg bare må ligge, så ja, jeg må vel nesten bare la mamma spandere.

Idag skal jeg kanskje en tur på fjellet med pappa, lillebroren min og hunden. Mamma jobber faktisk. Men ryggen min verker seriøst konstant, så får se -_-
Jeg skal ikke jobbe noe hele neste uke :O Men til gjengjeld skal jeg jobbe neste helg, og jeg må si jeg gruer meg...Har ikke jobbet helg på VELDIG lenge, så det blir mye, og jeg aner egentlig ikke hvordan det kommer til å gå. I det siste har jeg hatt problemer med 4-timers vaktene liksom, til helgen blir det ca. 15 timer til sammen. Menmen, ting går jo litt bedre nå enn det har gjort, så får håpe jeg klarer holde det sånn :)

1 kommentar:

  1. Jeg vet ingenting om denne typen behandling, men jeg har i alle fall veldig god erfaring med kognitiv terapi som faktisk er det eneste jeg har prøvd hittil som har fungert for meg. Samtaleterapi gir meg for eksempel ingenting. Det er veldig hardt, men jeg føler at det fungerer selvom jeg er helt ødelagt etter hver time.

    Og du kan jo alltids trekke deg om det ikke fungerer for deg :)

    Lykke til uansett hva du velger!

    SvarSlett